Helsinki, joka liikkuu helposti

Rakennetaan Helsinkiin toimiva liikenne. Julkinen liikenne, jota lähdetään pohtimaan sujuvien liikkumisen palveluiden kautta. Esimerkiksi kun helsinkiläinen lähtee kotoaan liikkeelle, puhelin kertoo mihin suuntaan ja millä välineellä kannattaa lähteä, miten matka rakentuu toimivaksi kokonaisuudeksi busseja, ratikoita, kaupunkifillareita ja takseja yhdistämällä. Matkan maksu suoriutuu automaattisesti käytettyjen välineiden mukaan, eikä käyttäjän tarvitse murehtia erilaisista lipuista ja maksuvälineistä.

Ennen kuin yllä kuvattu tulevaisuus on tätä päivä, pitää Helsingissäkin vihdoin ottaa käyttöön matkakortin nettilataus ja kaupunkifillareiden käyttö myös matkakortittomalle matkustajalle. Tällä hetkellä vain viideltä kaupunkipyöräasemalta voi vuokrata polkupyörän rekisteröitymällä luottokortilla nettipalveluun. Meillä on tarvittava teknologia, nyt kyse on vain tahdosta. Pistetään pyörät pyörimään ja kaupunkilaiset liikkumaan.

Miksi joukkoliikenne on tärkeää? Joukkoliikenne vapauttaa katutilaa autoilta ja luo edellytykset käveltävälle kaupungille, kun tarve omistaa oma auto vähenee. Joukkoliikenne on ehto kaupunkimaiselle, tiiviille asumiselle. Kun autoliikenteen viemää tilaa vapautuu asuntorakentamiselle, voimme rakentaa käveltävää kaupunkia, jossa matkat lyhenevät, palvelut ovat kävelymatkan päässä ja kävelyn ja pyöräilyn osuus päivittäisestä liikkumisesta lisääntyy kuin itsestään.

Siksi meidän pitää rakentaa toimiva liikenneinfra. Helsinkiin tarvitaan lisää pikaraitioteitä, jotka toimivat joukkoliikenteen runkona. Raidejokeri tulee kuljettamaan ihmiset Itäkeskuksesta Espooseen. Jokeri 2 ja Kehäjokeri hoitavat pohjoisemman poikkiliikenteen. Pohjois-eteläsuunnan säteittäiset pikaraitiotiet kuljettavat ihmiset kaupunkibulevardeja pitkin kätevästi kaupunginosasta toiseen. Jatketaan raiteita tunnelia pitkin myös Tallinnaan, josta Rail Baltica -rataa pitkin voi jatkaa koko matkan Baltian maiden halki aina Berliiniin saakka.

Toimivassa liikennejärjestelmässä myös polkupyöräilyllä on tärkeä rooli. Tiiviissä kaupungissa pyöräily on usein nopein tapa päästä paikasta toiseen. Helsinkiin pitää rakentaa fillari-infra, jota huolletaan ja ylläpidetään niin, että ihmiset voivat käyttää sitä ympäri vuoden. Nykyisin Helsinki pitää autotiet sulina ja auki myös talvella, mutta pyöräteillä kohtaa välillä jäätikköä, jolla edes kävely ei ole turvallista. Esimerkiksi Kanadan Montrealista löytyy hieno esimerkki kaupungista, jossa ihmiset pyöräilevät läpi vuoden, sillä pyörätiet onnistutaan pitämään sulina jopa suuremmasta lumikuormasta huolimatta. Otetaan samat harjaus- ja jäänestokäsittelymenetelmät laajemmin käyttöön myös Helsingissä.

Miellyttävän kaupungin tärkein elementti on käveltävyys, ja kävelyyn myös tulevaisuuden Helsinki tulee pohjautumaan. Kun rakennetaan tiivistä kaupunkia, löytyy jokaisen kodin läheltä kävelyetäisyyden päästä lähipalvelut kaupasta kirjastoon. Kaupunkikehitys viimeisen vuosisadan aikana on muuttanut kaupungit autojen valtakunnaksi. Palautetaan keskustassa katutilaa kaupungin asukkaiden käyttöön ja rakennetaan viihtyisää kävelykeskustaa, jossa niin turisti kuin keskustaan julkisilla saapunut helsinkiläinenkin on onnellinen. Enemmän tilaa ihmisille, vähemmän tilaa autoille. Kansainväliset esimerkit osoittavat, että autoliikenteen rajoittaminen lisää viihtyisyyttä ja yritysten liiketoimintaa, kun ihmiset voivat viettää aikaansa kaduilla kärsimättä moottoriliikenteen melusta ja pölystä. Helsingissäkin tätä pääsee kokemaan esimerkiksi LUX-valotapahtuman tai erilaisten Block Partyjen aikaan.

Tehdään Helsingistä kaupunki, jossa on miellyttävää ja helppoa liikkua. Rakennetaan Helsinkiin entistä toimivampi liikenne.

Lue Vihreiden nuorten lehteen Rönsyyn kirjoittamani essee, miksi joukkoliikenteellä on niin suuri merkitys kaupunkikehityksessä ja maankäytössä täältä.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search