#FreeInterrail jopa 30 000 18-vuotiaalle!

Euroopan parlamentti on hyväksynyt vuoden 2018 budjettivaraukseen 12 miljoonaa euroa 20 000-30 000 interrail-lippua varten, jotka tullaan tarjoamaan 18 vuotta täyttäville Euroopan unionin kansalaisille. Tarkemmat yksityiskohdat kuinka lippua voi hakea selviävät lähikuukausina, mutta oletettavaa on, että liput joudutaan arpomaan, jos hakijoita on enemmän kuin lippuja.

Tämä on suorastaan mahtava uutinen! Vuonna 2016 uutisoitiin ajatuksesta ensimmäistä kertaa. Tällöin kuitenkin yleinen keskusteluilmapiiri oli hyvin tyrmäävä, ideaa pidettiin haihatteluna kustannuksiltaan sekä kansallisten rautatieyhtiöiden kanssa sopimista liian vaikeana. Musta ajatus kuitenkin oli mitä mainion ja intouduin kirjoittamaan alla olevan artikkelin Vihreiden nuorten Rönsy-lehteen:

#FreeInterrail

Julkaistu Vihreiden nuorten Rönsy-lehdessä 2/2016

EU:ssa on ehdotettu maksutonta Interrail-lippua kaikille 18 vuotta täyttäneille. Ehdotus madaltaisi kynnystä eurooppalaistua.

Barcelonan sivukadulla ihasteltiin pienen kasvisravintolan tuoksuja. Kujalle oltiin poikettu La Ramblan vilinää piiloon. Selässä roikkuivat rinkat ja kuumuus painosti. Mutta jännitys oli huipussaan. Kohta se alkaisi, kuukauden mittainen interrail-matka kohti pohjoista Suomea!

Tapasimme matkalla ihmisiä kadunmiehistä yliopisto-opettajiin. Nukuimme pääasiassa uusien tuttavuuksien sohvilla, mutta välillä myös junissa, hostelleissa tai kaatosateessa San Sebastianin rannalla. Postinkantaja otti meidät yöksi luokseen hylättyyn kouluun, josta löysimme eräänä iltana baarista saapuessamme satojen ihmisten bileet. Lillessä meidät haettiin juna-asemalta ja istutettiin valmiiksi katettuun pöytään. Kööpenhaminaan saavuttuamme lähdimmekin maatilalle, jossa muusikot jammailivat läpi kesäyön. Ihmisten ystävällisyys, kiinnostuneisuus meitä kohtaan sekä toiminta- ja käytöstapojen erilaisuus ilahdutti ja viehätti.

Tänään saamme lukea päivittäin lehdistä, miten Euroopassa väestöryhmien vastakkainasettelu, leimaaminen ja suora viha erilaisuutta kohtaan lisääntyy. Toisen tuomitseminen jo ennen tutustumista tai kohtaamista on hyväksyttyä käytöstä niin sosiaalisessa mediassa kuin poliitikkojen puheissakin. Pohjoisessa Euroopassa haukutaan etelän maiden kykyä hoitaa yhteisiä asioita, syytetään Euroopan unionia kasvavasta pahoinvoinnista ja seurataan silmä kovana Britannian EU-eron kehittymistä. Tätä kasvavaa EU-kriittisyyttä ja epäluuloisuutta niin erilaisuutta kuin eurooppalaista yhteistyöprojektiakin kohtaan, Euroopan komissio on nyt päättänyt lähteä taklaamaan selvittämällä mahdollisuutta tarjota jokaiselle 18 vuotta täyttävälle eurooppalaiselle Interrail-passin.

Lipulla nuori pystyisi matkustamaan junalla rajattomasti 30 päivää 30 eri jäsenmaassa. Ehdotus on saanut tukea parlamentin eri laidoilta: Ryhmistä EPP (Suomesta jäseniä kokoomus ja kristillisdemokraatit) ja vihreät sekä yksittäisiä edustajia sosiaalidemokraateista ja ALDE:sta (Suomesta jäseniä keskusta ja RKP) ovat ilmaisseet tukensa aloitteelle.

Mutta mitä tällainen sitten maksaisi? Sitä on vaikea arvioida etukäteen, sillä on mahdoton ennustaa, kuinka moni nuori käyttäisi lipun. Suurin kritiikki ehdotusta kohtaan kohdistuu juuri sen mahdollisiin valtaviin kustannuksiin. Saksalaisen uutispalvelu Tagesschaun tekemien laskelmien mukaan ehdotus maksaisi Unionille noin 1,5 miljardia, jos eurooppalaisista nuorista 50-70% käyttäisi mahdollisuuden ilmaiseen interrail-lippuun. Vertailun vuoksi vuonna 2015 Euroopan Unioni käytti noin 61,5 miljardia euroa maataloustukiin.

Kustannukset eivät kuitenkaan ole ainoa kritiikki. Myös eri maiden nuorten epätasa-arvoiset lähtökohdat ja nuorisotyöttömyys ovat aiheuttaneet huolta, kun rahaa ollaan kaatamassa junalippuihin työllisyyden parantamisen sijaan. Vaikka tarjolla olisikin ilmainen lippu, kreikkalaisella työttömällä nuorella ei ole samanlaisia mahdollisuuksia matkustaa ympäri Eurooppaa, kuin esimerkiksi paremmin toimeentulevalla suomalaisella.

 

Mitä taustalla? Keitä alullepanijat ovat?

#FreeInterrail-kampanja sai alkunsa kahdelta berliiniläiseltä kansalaisaktivistilta. Vuonna 2014 Vincent-Immanuel Herr ja Martin Speer tekivät tutkimusta eurooppalaisten nuorten näkökulmista, ajatuksista ja peloista. Näiden haastattelujen seurauksena he päättivät ehdottaa, että jokainen nuori saisi mahdollisuuden matkustaa ympäri Eurooppaa.

Aloitteen puolestapuhujat painottavat liikkumisen kasvua. Erilaisten ihmisten kohtaaminen kasvotusten luo ymmärrystä erilaisuutta kohtaan ja toisella puolella Eurooppaa käyminen avaa silmiä myös kotimaan ominaispiirteiden hahmottamiseksi. Lippu myös vähentäisi ihmisryhmien eriytymistä, kun moni nuori, jolla ei muuten olisi varaa lähteä tutkimaan naapurimaita saisikin mahdollisuuden matkustaa ympäri Eurooppaa.

Useille meistä juuri sille ensimmäiselle matkalle lähteminen onkin kaikista suurin kynnys. Talousnäkökulmasta asiaa voi perustella työvoiman liikkuvuuden lisääntymisellä, kun lähtemisen vaikeus ja haikeus pienenee. Myös lisääntyvät ihmissuhteet mahdollistavat ideoiden ja ajatusten vaihtoa ja taloudellisen toiminnan lisääntymistä, kun kaveriverkostot kattavat koko Euroopan.

Kun katsoo Euroopan raidekarttaa, Suomi on kuin saari. Tänne on kenenkään vaikea eksyä. Tulevaisuudessa tilanne voisi muuttua, jos Helsingistä pääsisikin junalla puolessa tunnissa Tallinnaan. Vuonna 2025 Rail Baltica-junayhteys Tallinnasta Puolan Varsovaan yhdistää Baltian maat Keski-Euroopan nopeaan rataverkkoon. Helmikuussa 2015 valmistui esiselvitys, jonka mukaan junayhteys Helsingin ja Tallinnan välillä olisi kannattava projekti Rail Baltican jatkeeksi. Nyt Helsingin ja Tallinnan kaupungit tekevät EU:n rahoittamaa jatkotutkimusta tunnelin toteuttamisesta ja sen taloudellisista ja sosiaalisista vaikutuksista Helsinki-Tallinna-kaksoiskaupunkiin. Maailmassa, jossa Berliinistä Helsinkiin olisi mahdollista matkustaa junalla saman päivän aikana, ilmainen reilipassi toisi myös eksoottiseen Suomeen uusia turisteja.

Palataan vielä hetkeksi reilireissullemme. Eräänä iltapäivänä Ranskassa pohdimme, pitäisikö mennä oluelle. Kaveri vieressä tokaisi, että Belgiasta saa parempaa olutta kuin Ranskasta. Tuntia myöhemmin istuttiinkin jo Brüggen torilla Trappist-lasit kädessä. Samanikäiselle ranskalaisnuorelle ei Belgiassa tai Hollannissa käyminen ollut sen kummallisempaa, kuin lähteä Helsingistä Hyvinkäälle. Eurooppa ja naapurimaat olivat lähellä niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search