Miksi yrittäjäjärjestöt ajavat yrityksille haitallista kaupunkisuunnittelua?

Vuodesta toiseen ihmettelen, miksi yrittäjäjärjestöt vastustavat kiihkeästi kestävän kävelykaupungin edistämistä. Siis sellaisen kaupungin, jossa ihmiset viettävät vähemmän aikaa autossa ja enemmän esimerkiksi näiden yrittäjien liiketiloissa tai palveluiden parissa.

Helsingin yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen on tänään Helsingin sanomissa julistanut, miten Hämeentien sulkeminen tuhoaa yrittäjien toimintamahdollisuudet ja miten keskustatunnelin rakentaminen korjaisi ongelman. Tässähän ei nyt ole taas päätä eikä häntää. Ensinnäkään Hämeentien sulkeminen ei estä ohiajavaa autoliikennettä, sillä Sörnäisten rantatielle mahtuu helposti myös Hämeentiellä kulkevat autot. Sörnäisten rantatie on myös sujuvampi reitti autoilla, kuin jatkuvasti pysähtelevä Hämeentie. Keskustatunneli taas ei tähän liity millään lailla – korkeintaan siinä mielessä, että se vaikeuttaa alueen täydennysrakentamista, kun sille on varattava edelleen tilaa, vaikka sen toteutuksessa ei olisi mitään järkeä.

Mitä enemmän kaupungista rakennetaan joukkoliikenteeseen pohjautuvaa, sitä enemmän ihmisiä pääsee liikkumaan myös keskustan yritysten luokse. Mitä enemmän keskustasta suljetaan alueita autoilulta ja tehdään kävelykesksutaa, sitä helpompi ihmisten on pysähtyä keskustan liiketiloihin. Autosta ei noin vain spontaanisti hypätä shoppailemaan, ohi vaeltelevat ihmiset taas saattavat hyvinkin poiketa kiinnostavaan liikkeeseen.

Jos taas puhutaan esimerkiksi Laaksosen kaltaisten siivousyrittäjien bisneksistä, auttaa joukkoliikenteeseen pohjautuva liikennejärjestelmä myös heitä. Mitä enemmän ihmisiä saadaan vaihtamaan päivittäinen liikkuminen autosta muihin liikennevälineisiin, sitä enemmän tilaa jää siivousyrittäjän työntekijöille autoilla kaduilla. Keskustatunneli ei tähän auta, päinvastoin. Kaikki ennusteet keskustatunnelista lisää autoilua kantakaupungin liepeillä ja näin ollen vaikeutaa myös siivousyrityksen työntekijöiden autoilua, kun alue ruuhakutuu. Jos Helsingin yrittäjät haluaisivat nopeuttaa näiden työntekijöiden autoilua, kannattaisi heidän puolustaa kiihkeästi ruuhkamaksuja, jotka on todettu tehokkaimmaksi keinoksi vähentää turhaa autoilua kaduilta.

Odotan sitä päivää, että meillä on yrittäjäjärjestöjen johdossakin ihmisiä, jotka olisivat opiskelleet edes hieman kaupunki- ja liikennesuunnittelua – tai edes kaupunkitaloustiedettä. Yrittäjäjärjestöt ottavat jatkuvasti kantaa kaupungin suunnitteluun, mutta jostain syystä nämä kannat ovat yleensä haitallisia pitkällä aikavälillä paitsi heidän omille jäsenilleen, myös kaupunkilaisten hyvinvoinnille.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search