Helsingin kaupunkiympäristölautakunta teki eilen merkittävän linjauksen, että Autojen nopeusrajoituksia lasketaan 10 kilometrillä koulujen lähikaduilla. Tällainen periaatteellinen linjaus on tärkeä askel kohti turvallisempaa kaupunkia ja kaupunkisuunnittelua, missä asetetaan lasten henki tärkeämmäksi kuin halu ajaa autolla nopeasti.
Kaupunkiympäristön tulisi olla sellaista, että jokainen vanhempi uskaltaa kannustaa lastaan kulkemaan koulumatkat kävellen ja pyöräillen, eikä lapsi joudu vaaraan, vaikka juoksisikin epähuomiossa ajoradalle. Siksi tämä on vasta ensimmäinen askel. Maailmalla koulujen lähikaduilta autoliikenne on suljettu kokonaan monissa kaupungeissa.
“Protegim les escoles”, Suojellaan koulut, on jo viisi vuotta sitten Barcelonassa käynnistetty 2020 projekti. Sen tarkoituksena on tehdä koulujen katuympäristöistä turvallisempia, terveellisempiä ja viihtyisämpiä rauhoittamalla autoliikenteen kulkua koulujen lähistöllä vähentämällä ajokaistoja sekä alentamalla ajonopeuksia. Vapautuneeseen tilaan on tuotu istutuksia, istuimia ja tilaa lapsille leikkiä ja pelata.
Pariisissa muutettiin pelkästään parin vuoden aikana 2020 luvun alussa 114 koulujen edustalla olevaa katua autottomiksi ajoesteiden avulla. Lontoossa koulukatuja, missä autolla ei saa ajaa kouluun saapumisen ja koulupäivän päättymisen aikoihin, on jo yli 500.
Autoilun rajoittaminen koulujen ympärillä on tehnyt kaduista turvallisempia ja tuonut lapsille tilaa leikkiä, mutta samalla myös parantanut koulujen ympäristön ilmanlaatua ja kannustanut lapsia arkiliikuntaan, kun kävellen tai pyöräillen kouluun saapuvien lasten määrät ovat kasvaneet. Kun jo kansanterveyttämme uhkaa lasten ja nuorten liikkumattomuus, on erityisen tärkeää, että arjen ympäristö kaupungeissa on sellaista, että nykyistä useampi lapsi ja nuori voi itse kävellä ja pyöräillä turvallisesti kouluun.
Kuva on Barcelonan Lavinia -nimisen koulun edustalta, missä ennen kulki autot, mutta nyt leikkii lapset.
Leave a Reply